2006年1月17日

亞當史密夫教書

亞當史密夫教書

據說當年經濟學鼻祖亞當史密夫在格拉斯哥大學任教時,並沒有固定薪酬。佢每次開壇講學,都會係課室近出口處放一個錢箱,學生下課時自動自覺將學費放到錢箱中。

亞當史密夫唔係泛泛之輩,咁樣做當然有佢既理由。事實上,亞當史密夫用姜太公釣魚既收費模式,無非都係想要做到座無虛席,令到佢開既班受廣大學子歡迎。辦過講座既人都知,如果席上得小貓三四隻,再有猛料者表現都會大打折扣。所以先將演講廳坐滿聽眾,係一個聰明既做法。

當然,有人捧場係好,但係又點樣令學生乖乖交出銀兩呢?話說18世紀既時候,讀大學係有錢人專利,交學費唔係難事,最緊要係覺得值回票價。亞當史密夫教得好,學生捧場貴族安心,結果有大戶人家索性壟斷左佢,重金禮聘佢做私人教師。

好好反思教育

利世民講亞當史密夫既故事,無非都係想社會各界好好反省我地今時今日既教育制度。每一次講話要開放教育制度,要競爭要市場主導,憤世嫉俗既人就會大叫「學店、學店」,話會令到教育既內容偏埋一面。事實係咁咩?亞當史密夫教既係道德倫理學,就算當年都係偏門。即使今日外國既私立大學,亦唔見得市場主導既教育會令人偏埋一面。究竟呢的係擔心定係藉口?

今時今日教育已經普及化,要同時顧及低收入家庭既情況,所以學券制就係兩全其美既辦法。一方面,教師有自由去選擇教學既方法,另一方面學生有選擇自由,最重要係政府出錢唔出聲。照計呢個政策,教師都應該熱烈歡迎先至係,不過佢地似乎已經完全信晒大政府個套Propaganda,寧願畀官僚玩死都唔願意競爭。

我地既老師有無膽識好似亞當史密夫咁,教一堂書收一堂錢?對官僚政客來說這種收費模式會被批評為「對教育界人士的收入無保障」。最緊要既問題係︰教育係為左學生,定係為左老師?利世民最唔鍾意將事情放係非黑即白既對立面,我信有一個教育制度可以畀學生得益之餘老師又有成就感,亞當史密夫既故事就係最好例子,請各位老師對自己既能力有的信心。